”Min mamma har lite cancer”

Cancerfonden

I kampanjkonceptet ”Ögonblick som förändrar” bygger vi berättelser utifrån olika perspektiv och människor som på olika sätt drabbats av cancer direkt eller indirekt.

Konceptet bygger på att skapa igenkänning i situationer kopplade till ett Ögonblick som förändrar; ett cancerbesked, en vän som blivit frisk, ett genombrott hos en forskare, att berätta för din mamma att du är sjuk osv. Situationer som många kan känna igen sig i.

Syftet med uppdraget är att öka insamlingen hos de befintliga givarna, få dem att känna sig värdefulla och uppskattade, samt rekrytera nya givare i en något yngre målgrupp.

Augusti 2020 – Våra profiler: Hannah & Patrick Ekwall

Lösning:
Vi är otroligt tacksamma för att Hannah och Patrick Ekwall så modigt har berättat sin historia, mitt under Hannahs pågående behandling. Hannah upptäckte en knöl i bröstet, hård som en fryst ärta, under en semester. Hela familjens tillvaro förändrades på en sekund. Vi berättar om hur beskedet har gjort att de just nu går sin tuffaste match någonsin, kampen mot cancer. Hur berättar man för ett barn att mamma har cancer och hur påverkas hela tillvaron av att allt måste sättas på paus under behandlingen? Både Patrick och Hannah fick insikter om att; som att så många som 20 kvinnor drabbas av bröstcancer varje dag eller effekten av cytostatika.

En stark berättelse som vi kan berätta på olika sätt i direkta, sociala och köpta kanaler. Kommunikationen har optimerats utifrån insikter kring de olika målgrupperna i DR, film, annonsering och PR. Tack Hannah, Patrick och Tindra för att ni så modigt lät oss förvalta och berätta er historia.

Arbetsgrupp Bon:
Strateg – Cia Jonsson
Projektledare – Sofie Jansson
Art director – Isabella Holmström
Copywriter – Emma Sandanam
Fotograf –  Anton Enerlöv
Film – Albin Karlén